รูปแบบผู้นำการขับเคลื่อนนวัตกรรมเพื่อส่งเสริมสมรรถนะของผู้เรียน ด้านวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ และเทคโนโลยีที่บูรณาการกับศักยภาพเชิงพื้นที่ภายใต้พื้นที่นวัตกรรมการศึกษา LEADERSHIP MODEL FOR DRIVING INNOVATION TO PROMOTE LEARNERS’ SCIENCE, MATH AND TECHNOLOGY COMPETENCIES INTEGRATING WITH AREA POTENTIAL UNDER THE EDUCATION SANDBOX

Main Article Content

ศิลป์ชัย สุวรรณมณี
สุนทรี วรรณไพเราะ
ชัชวาล ชุมรักษา
จินตนา กสินันท์
สิงหา ประสิทธิ์พงศ์
ขรรค์ชัย แซ่แต้
วรินธร เบญจศรี
ธนิยา เยาดำ
เมธี ดิสวัสดิ์
วิไลพิน แก้วเพ็ง
จงกลวรรณ พิสิฐพันพร

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ถอดแบบและพัฒนา 2) ขยายผล และ 3) ประเมินการขยายผล รูปแบบผู้นำการขับเคลื่อนนวัตกรรมเพื่อส่งเสริมสมรรถนะของผู้เรียนด้านวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ และเทคโนโลยี ที่บูรณาการกับศักยภาพเชิงพื้นที่ ภายใต้พื้นที่นวัตกรรมการศึกษา โดยใช้ผู้บริหารสถานศึกษาโรงเรียนบ้านคาโต อำเภอปานาเระ จังหวัดปัตตานีเป็นต้นแบบ และมีสถานศึกษาเครือข่ายเป็นเป้าหมายในการขยายผลด้วยกระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบบันทึกการสนทนากลุ่ม และแบบประเมินคุณภาพนวัตกรรมการบริหารสถานศึกษา วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบผู้นำการขับเคลื่อนนวัตกรรมเพื่อส่งเสริมสมรรถนะของผู้เรียนด้านวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ และเทคโนโลยี ที่บูรณาการกับศักยภาพเชิงพื้นที่ ภายใต้พื้นที่นวัตกรรมการศึกษา คือ  I7 ประกอบด้วย (1) Idealized Influence  (2) Inspirational Motivation  (3) Intellectual Stimulation (4) Individualized Consideration  (5) Identity Awareness  (6) Integrated  Operation และ (7) Innovative Developer 2) การขยายผลไปสู่สถานศึกษาเครือข่าย พบว่า มีผู้เข้าร่วมอบรมเชิงปฏิบัติการ 44 คน และได้นวัตกรรมเบื้องต้น 10 นวัตกรรม และ 3) หลังการขยายผลพบว่าผู้บริหารสถานศึกษาเครือข่าย ใน 4 โรงเรียนสามารถพัฒนานวัตกรรมเพื่อขับเคลื่อนสถานศึกษา จำนวน 4 นวัตกรรม

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
สุวรรณมณี ศ. ., วรรณไพเราะ ส., ชุมรักษา ช. ., กสินันท์ จ., ประสิทธิ์พงศ์ . ส., แซ่แต้ ข. ., เบญจศรี ว. ., เยาดำ ธ. ., ดิสวัสดิ์ เ. ., แก้วเพ็ง ว. ., & พิสิฐพันพร จ. . (2024). รูปแบบผู้นำการขับเคลื่อนนวัตกรรมเพื่อส่งเสริมสมรรถนะของผู้เรียน ด้านวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ และเทคโนโลยีที่บูรณาการกับศักยภาพเชิงพื้นที่ภายใต้พื้นที่นวัตกรรมการศึกษา: LEADERSHIP MODEL FOR DRIVING INNOVATION TO PROMOTE LEARNERS’ SCIENCE, MATH AND TECHNOLOGY COMPETENCIES INTEGRATING WITH AREA POTENTIAL UNDER THE EDUCATION SANDBOX. วารสารวิชาการศึกษาศาสตร์ ศรีนครินทรวิโรฒ, 25(2), 103–122. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jedu/article/view/16245
Section
บทความวิจัย (Research Articles)

References

Afshari, L. (2022). Idealized influence and commitment: a granular approach in understanding leadership. Personnel Review, 51(2), 805-822. https://doi.org/10.1108/PR-03-2020-0153

Alkandari, K. (2023). Transformation to competency-based curriculum: readiness and self-efficacy among Islamic studies teachers in Kuwait. Curriculum Perspectives, 43(1), 67-79. https://doi.org/10.1007/s41297-022-00179-3

Anwar, R. N. (2023, September). Inspirational Motivation for Principal Transformational Leadership as an Effort to Improve Teacher Performance in PAUD Institutions. In International Conference on Integrated-Holistic Early Childhood Education (ICIHECE) (Vol. 1, pp. 166-171).

Aree, S., and Niemted, W. (2023). Strategies for Developing Creative Leadership of Pilot-School Administrators in Education Sandbox of Southern Border Provinces. Journal of MCU Nakhondhat, 10(11), 125-137. (in Thai)

Bass, B.M., and Avolio, B.J. (1994). Transformational Leadership Development. Pola Alto, California : Consulting Psychologists Press.

Butaki, N. C., Ndaita, J., and Matere, A. (2024). The Influence of Intellectual Stimulation on Teacher Productivity in Public Primary Schools in Trans Nzoia West Sub County, Kenya. Journal of Popular Education in Africa, 8(2), 14-30.

Catacutan, A., Kilag, O. K., Diano Jr, F., Tiongzon, B., Malbas, M., and Abendan, C. F. (2023). Competence-Based Curriculum Development in a Globalized Education Landscape. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education, 1(4), 270-282.

Dahir, M. A., Kathula, D. N., and Machoka, P. (2023). Relationship Between Integrative Leadership and Performance of Public Boarding Secondary Schools in Frontier Counties: The Mediating Effect of Employee Motivation. Journal of Human Resource & Leadership, 7(5), 45-73. https://doi.org/10.53819/81018102t2236

Education Sandbox Act A.D. 2019. (2019). Royal Thai Government Gazette, 136(56), 102. (in Thai)

Furaha, L., Lyamtane, R. D. E.,and Mandila, T. (2023). Contribution of Inspirational Motivation on Teachers Job Satisfaction in Public Secondary Schools in Kagera Region, Tanzania. International Journal of Education Humanities and Social Science, 6(5), 271-283.https://doi.org/10.54922/IJEHSS.2023.0595

Halimah, H., Syafruddin, S., and Earlyanti, N. I. (2024). The Role of Innovative Leadership in Driving Educational Management Transformation. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 16(1), 207-218. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v16i1.4745

Inthararaksa, P., Navakijpaitoon, N., and Klubsri, S. (2021). Guidelines to Develop the Innovation Leadership of School Administrators under Nakhon Si Thammarat Primary Educational Service Area Office 4. Journal of Buddhistic Sociology, 6(3), 115-129. (in Thai)

Ismaya, B., Sutrisno, S., Darmawan, D., Jahroni, J., and Kholis, N. (2023). Strategy for Leadership: How Principals of Successful Schools Improve Education Quality. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan slam, 7(1), 247-259. http://doi.org/10.33650/al-tanzim.v7i1.4686

Jaichalad, N., Natun, J., Wechayaluck. N., Nak Ai, N, and Wangsrikoon, A. (2021). A Study of the Operation States on Local Wisdom of the School Administrators under Phitsanulok Primary Educationservice Area Office 3. Panya Journal, 28(3), 95-107. (in Thai)

Khanteekrom, K., Chinatangkul, C., and Chaisirithanya, K. (2022). Leadership of School Administrators in the New Normal Era under Primary Educational Service Area Office In Eastern Region. Journal of Buddhist Anthropology, 7(6), 255–269. (in Thai)

Limpaiboon, S., Thawinkan, D., Ariratana, W., and Tang, K. N. (2023). An Exploration of Integrated Management Factors for Small-Sized Secondary Schools in Northeast of Thailand. Remittances Review, 8(4), 554-566. https://doi.org/10.47059/rr.v8i4.38

Nurpratiwiningsih, L., Rusdarti, R., Widodo, J., and Sanjoto, T. B. (2023, September). Local Wisdom as Learning Innovation in Elementary Schools Local Wisdom as Learning Innovation in Elementary Schools. In International Conference on Science, Education, and Technology (Vol. 9, pp. 408-413).

Office of the Education Council (2017). National Education Plan 2017-2036. Bangkok: Sweet pepper Graphic. (in Thai)

Omprom, A., Chalakbang, W., and Pheasa, A. (2023). Administrators Leadership Affecting Community Participation in Schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 3. Journal of Administration and Social Science Review, 6(4), 181-190. (in Thai)

Oruonyeije, A. A., Chukwu, N. W., Victoria, C., and Mbonu, M. (2024). Significant Relationship Between Principals’ Individualized Consideration and Teachers’Job Performance in Secondary Schools in Enugu State. Int'l Journal of Education Research and Scientific Development, 5(3), 13-13.

Phumphongkhochasorn, P. (2023). Developing a Competency Framework for School Administrators in International Standard Schools to Promote Educational Innovation. Journal of MCU Buddhapanya Review, 8(6), 1-16. (in Thai)

Putjutana, S. and Rooyuenyong, W. (2021). Roles of Educational Institution Administrators in Developing Learning Resources of Secondary Schools under the Secondary Educational Service Area Office 25. Journal of Roi Kaensarn Academi. 6(6), 189-199. (in Thai)

Sangkla, T., and Sukserm, P. (2022). Leadership education of School Administrators in Schools Under the Office of Chaiyaphum Primary Education Area 1. Journal of Graduate MCU KhonKaen Campus, 9(2), 324-336. (in Thai)

Sistermans, I. J. (2020). Integrating competency-based education with a case-based or problem-based learning approach in online health sciences. Asia Pacific Education Review, 21(4), 683-696. https://doi.org/10.1007/s12564-020-09658-6

Suwanmanee, S., Wannapairo, S., Chumruksa, C., Kasinant, C., Prasitpong, S., Sae-Tae, K., … Pisitphunphorn, J. (2023). Transformational Leadership Development for School Administrators Emphasizing Area Potential with Learners’ Science, Math and Technology Competencies in Education Sandbox, Thailand. Cogent Social Sciences, 9(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2179740

Tangwiriyatrakool, W., Sudsomboon, S., and Chongcharoen, K. (2021). Performance and Leadership of Director Resulting to Learning Organization in Schools under Nakhon Ratchasima Primary Education Service Area Office 4. Phimoldhamma Research Institute Journal, 8(2), 1-16. (in Thai)

Thaingtrong, P. Khamchai, P., and Mekwathat, N. (2021). Leadership Styles of School Administrators Affecting the Organization Citizenship Behavior of Teachers in Schools under the Chachoengsao Primary Education Service Area Office 1. Academic Journal of Phetchaburi Rajabhat University, 11(1), 4-12. (in Thai)

Thammathatcahgul, K., Pienthunyakorn, S. and Jantapan, P. (2021). Leadership of School Administrators Affecting Work Motivation of Teachers in Municipal Primary Schools under the Local Education Region 11. Journal of Educational Administration and Leadership Sakon Nakhon Rajabhat University ,10(37), 282-292. (in Thai)

Unpanya, W, Tummatasananonand, S. and Tesaputa, K. (2021). The Development of Program to Strengthen Creative Transformational Leadership of School Administrators under the Jurisdiction of Local Government Organization. Journal of MCU Peace Studies, 9(6), 2570-2585. (in Thai)

Wannasri, J. (2021). Model for Developing School Administrators’ Leadership in Digital Era. Journal of

Buddhist Anthropology, 6(10), 458-472. (in Thai)